Igła w Wysokiej

Igła w Wysokiej (Ihla v Dračom). Skalna iglica położona w masywie Wysokiej w grani Smoczego Szczytu.

Informacje

Igła w Wysokiej to niezwykłej urody strzelista turniczka położona w południowo-wschodniej grani Wysokiej. Wejście na Igłę w Wysokiej nie przedstawia większych trudności i wycenione jest na I w skali tatrzańskiej. Zdobycie Igły w Wysokiej stanowić może miłe urozmaicenie wycieczki do Doliny Złomisk.

Opisywana tu turnica zwana jest również Smoczą Igłą z uwagi na położenie w grani Smoczego Szczytu. Gwoli wyjaśnienia. W skład południowo-wschodniej grani Wysokiej wchodzą dwie granie. Pierwsza z nich to grań Smoczego Szczytu, druga Grań Szarpanych Turni.

Igła w Wysokiej.

Historia

Igła w Wysokiej zdobyta została 6 sierpnia 1907 roku. Na iglicę jako pierwsi wspięli się Zygmunt Klemensiewicz, Roman Kordys oraz Aleksander Znamięcki. Poniżej zamieszczam relację z wejścia jaką autorzy zamieścili na łamach Taternika.

Igła w Wysokiej (po niem. Serenyi – Turm ). Niesłychanie śmiała iglica między Smoczym Szczytem i Szarpanemi Turniami (2364 m.) Pierwsze wyjście 6 sierpnia ur. Trudności stosunkowo nieznaczne.

Od przełęczy między Siarkanem i Wysoką usypiskami ku żlebowi ciągnącemu się od siodełka po płd. wschodniej stronie Igły i płytkim żlebem na trawiaste siodło 25 minut. Kilkanaście kroków w górę do ścian turni (trzewiczki) i przewinąwszy się pod niemi na prawo (po stronie Rumanowego Stawku) wchodzimy w rysę 20 m., którą prawie prostopadle na przełączkę między Igłą a Smoczym Szczytem. (Dotąd droga identyczna z dokonaną 13. VIII. 1905 r. przez dr. A. Martina przy sposobności wyjścia na Smoczy Szczyt; patrz dr. A. M. „Neues und Altes aus der Hohen Tatra“. Stąd granią przez dwie niewielkie pochyłe platformy, oddzielone od siebie prostopadłemi ściankami, wreszcie przez krótką przewieszkę na wierzchołek turni (kopczyk, od siodła 15 minut). Powrót tą samą drogą.

Taternik. Organ Sekcyi Turystycznej Towarzystwa Tatrzańskiego. R. 2, 1908, nr 3.

Podejście

Z Popradzkiego Stawu na Złomiską Rówień w Dolinie Złomisk

Od brzegu Popradzkiego Stawu odchodzi ścieżka prowadząca do Doliny Złomisk. Aby ją zlokalizować ruszamy czerwonym szlakiem i okrążamy jezioro. Miejsce zejścia ze szlaku jest wyraźne, a drogowskazem jest tablica obwieszczająca o zakazie wstępu. Wkraczamy na ścieżkę. Perć biegnie wzdłuż Zmarzłego Potoku. Podążamy nią i wkrótce docieramy na Złomiską Rówień.

Ze Złomiskiej Równi na Złomiską Zatokę

Na Złomiskiej Równi ścieżka rozgałęzia się. Odbijamy w lewo ku północy w kierunku Złomiskiej Zatoki. Orientacje ułatwiają wszędobylskie kopczyki. Po lewej stronie wyłania się Grań Siarkanów, a po prawej Szarpane Turnie. Pokonujemy skalne progi i meldujemy się na Złomiskiej Zatoce. Przed nami piękny widok na Wysoką oraz Smoczy Szczyt.

Wejście na Igłę w Wysokiej

Ze Złomiskiej Zatoki na Igłę w Wysokiej

Ze Złomiskiej Zatoki pniemy się w górę stromym kamienistym zboczem u podnóża Smoczego Szczytu. Następnie skręcamy w prawo i piarżystą półką docieramy w pobliże żlebu opadającego z przełączki położonej na prawo od Igły w Wysokiej. Jest to Niżnia Przełączka pod Igłą. Żlebem tym wchodzimy na przełączkę. Następnie łatwa granią podchodzimy w pobliże Igły. Trawersujemy ją z prawej strony i przedostajemy się na Wyżnią Przełączkę pod Igłą. Stąd wchodzimy na wierzchołek Igły w Wysokiej. Trudności I w skali tatrzańskiej.

Zejście

Z Iglicy schodzimy tą sama drogą. Do Popradzkiego Plesa wracamy percią opisaną powyżej w sekcji poświęconej ścieżce podejściowej.